Acidul folic în alimentația copiilor

Care este rolul acidului folic în organism?
Acidul folic este o vitamină din grupul vitaminelor B. El contribuie la producerea şi menţinerea celulelor noi şi de aceea este foarte important în perioadele de diviziune celulară intensă şi de creştere rapidă, cum sunt cele din sarcină şi din perioada de sugar.
Acidul folic este necesar pentru sinteza acizilor nucleici, elemente de bază în structura celulei. În acelaşi timp, folatul previne acele modificări ale ADN care pot conduce la cancer. Atât copiii, cât şi adulţii au nevoie de folat pentru a produce hematii normale şi pentru prevenirea anemiei.

Care este necesarul de acid folic?
Necesarul de acid folic variază între limite largi, în funcţie de vârstă şi de starea biologică, de la 65 mcg/zi la sugarul mai mic de 6 luni şi 600 mcg/zi la gravidă.

acid-folicExistă anumite situaţii în care necesarul de acid folic este crescut:
• sarcină şi alăptare
• abuz de alcool şi consum de tutun
• malabsorbţie
• hemodializă
• boli hepatice
• anumite forme de anemie
• anumite medicamente

Care sunt sursele de acid folic?
Acidul folic se găseşte în forme diferite (folaţi, forma legată de proteine a acidului folic) în multe alimente comune, mai ales în frunzele verzi ale legumelor. Se mai găseşte în spanac, anumite varietăţi de salată, varză crudă, germeni de grâu, roşii şi suc de roşii, linte, năut, mazăre, sparanghel, căpşuni, portocale, fasole cu bobul mare, seminţe de floarea soarelui, pepeni şi dovleci toate felurile, în ficat şi ouă. O sursă importantă de acid folic este drojdia de bere.
Este de remarcat faptul că în sarcină este practic imposibil să se asigure necesarul de acid folic prin dietă şi este nevoie de suplimentare. Deoarece suplimentarea este destul de dificil de realizat (vezi şi capitolul destinat fierului), o altă opţiune, cu impact benefic asupra sănătăţii publice este fortifierea unui aliment. În România se preconizează o dublă fortifiere a făinii, atât cu fier, cât şi cu acid folic; deci, între sursele de acid folic se vor putea înscrie şi făina şi produsele din făină fortifiată.

Care sunt efectele deficitului de acid folic?
Deficitul de acid folic la gravidă poate duce la naşterea unui copil cu deficienţe ale creierului, ale măduvei spinării, ale feţei şi gurii sau ale membrelor. Cel mai comun defect produs de deficitul de acid folic este spina bifida. Aceasta însemnă că o parte din  măduva spinării copilului rămâne în afara corpului, ceea ce poate produce paralizia picioarelor şi incapacitatea de a controla vezica şi intestinul. Cea mai serioasă tulburare este anencefalia, când copilul se naşte fără o parte a cutiei craniene şi a creierului şi moare.

Cum se combate deficitul de acid folic?
Pentru combaterea deficitului de acid folic, se recomandă:
• consumul de alimente bogate în acid folic;
• consumul de proteine care asigură legarea acidului folic în forme mai stabile chimic;
• în absenţa cărnii, consumul de legume cu frunze verzi (urzici, spanac), de fructe uscate, cereale, legume precum fasole, linte, soia – alimente cu un conţinut crescut de acid folic (dar şi de fier);
• consumul de fructe şi legume crude după vârsta de 6 luni;
• introducerea în alimentaţia complementară a sugarului a cerealelor şi a legumelor verzi;
• consumul de produse fortifiate cu acid folic.
Obligatoriu pentru viitoarele mame (cu o lună înaintea concepţiei), gravide şi femei care alăptează se vor prescrie suplimente cu acid folic.

UNICEF