Berbec – Chipul

Abordind morfologia zodiacala, nu putem trece sub tacere faptul ca ratacim intr-o ignoranta aproape totala. Cu siguranta ca nu ii vom imita pe amatorii care, in anumite cenacluri pariziene unde astrologia „se poarta”, precum o moda, se exerseaza sa descopere semnul nasterii pe chip.

Evident, asemanarile izbitoare, ca cele care exista intre prototipul ideal si chipul in miscare al lui Robert Cohen, fost campion al lumii la box (Uranus culmineaza in Berbec, in trigon cu Marte in Leu la Ascendent) sint rarisime. Dar, in lipsa unei copii conforme cu originalul, exista adesea un stil morfologic destul de usor de recunoscut, care tinde sa justifice asemanarea. Exista mai ales o expresie mai evoluata a tipului. Sa remarcam deci evolutia lineara de la fata instinctiva a unui Cohen la cea, deja foarte epurata, a unui Van Gogh, si de la aceasta, inca violenta, la obrazul impacat si umanizat al unui Mallarme, al unui Haydn… toti Berbeci. Aici intra in joc arta subtila a morfologiei.

Tipul Berbecului care isi respecta morfologia (adica nu o tradeaza sau deformeaza printr-o caracterizare planetara sau zodiacala straina) se recunoaste indeobste dupa capul puternic, masiv, proeminent. Si mai specific este profilul foarte convex, cu nasul coroiat, bine conturat, in timp ce cxtremitatea apendicelui nazal e tesita, ceea ce face sa se ridice baza narilor. Toata forta capului se concentreaza la baza fruntii, adesea proeminenta. Ceafa este lata si gitui destul de muschiulos. In general nativul e slab sau subtire, destul de des muschiulos.

Morfologul de scoala franceza, dr A. Thooris, considera animalul Berbec drept un hipermascul. Aceasta constatare confirma implicit faptul ca zodia se afla sub dependenta planetelor masculine: Marte, Soarelc, Pluto si Uranus. Thooris mai insista si asupra capului animalului, caracterizat prin linii con-vexe; apoi linia sprincenelor cste destul de accentuata, in forma de acccnt cir-conflex, iar miscarea generala rcprezentata de nas si proiectia celor doua aripi ale sprincenelor deseneaza vizibil simbolul semnului (a se vedea, de exemplu, portretul lui Mallarme facut de Manet). Mai atragem atentia asupra unei observatii a dr Hermiane facuta in cadrul studiului sau de prosopologie. Acesta semnaleaza ca, intr-adevar, contractia muschiului frontal extern, care ridica sprinceana intr-un mod caracteristic, exprima, psihologic vorbind, sensibilitatea la surpriza si, drept urmare, gustul pentru neastcptat si aventura. Este, dupa cum se stie, o trasatura de caracter specifica Berbecului.