Călirea cu ajutorul aerului

Aerul actioneaza favorabil asupra organismului uman prin intensificarea metabolismului, intarirea sistemului nervos si imbunatatirea activitatii aparatului cardiovascular. Deasemenea aerul solicita intr-o mare masura sistemul termoreglator al organismului. Gradul de actiune a aerului depinde de temperatura, umiditatea, viteza de deplasare, puritatea acestuia.

Temperatura aerului influenteaza procesul de termoreglare prin modificarea termogenezei endogene si a convectiei. Cu cat temperatura aerului este mai diferita de cea a corpului, cu atat actiunea lui este mai puternica.

In conditii extreme, temperaturile scazute ale aerului pot produce: racirea locala a unor segmente ale organismului (in special ale extremitatilor), afectiuni denumite “raceli”, degeraturi sau inghet; temperaturile ridicate pot produce arsuri de diferite grade. Temperatura ridicata a aerului poate inluenta defavorabil atentia, timpii de reactie si coordonarea psihomotrie. Aceste efecte contribuie la cresterea frecventei accidentelor, in special la cei neadaptati. Zona temperaturilor de confort pentru adulti este intre 17-22 °C, iar pentru cei care efectueaza effort fizic 15-17 °C.

Umiditatea relativa actioneaza asupra procesului de termoreglare in mod continuu, pirn influentarea evaporarii transpiratiei si, deci, de pierderile de caldura. In zona noastra umiditatea relativa ridicata survine iarna. Umiditatea relativa foarte scazuta are o actiune nefavorabila asupra mucoaselor respiratorii. Umiditatea relativa favorabila organismului uman este intre 30-70%.

Miscarea aerului se caracterizeaza prin doua componente: viteza si directia. Directia poate determina curenti orizontali, ascendenti, descendenti si in vartej. Directia curentilor orizontali influenteaza  poluarea si caracterul maritim de aer intr-o anumita zona. Viteza de miscare a aerului are o actiune asupra termoreglarii. Aceasta actiune este diferita, fizic in functie de temperatura aerlui fiind mai joasa decat cea cutanata si umiditatea relativa fiind sub 100%. Cu cat viteza aerului este mai intensa, cu atat pierderea de caldura a organismului este mai mare.

Aerul in miscare constituie un excitant pentru receptorii cutanati si intervine, pe aceasta cale, in mentinerea tonusului nervos. Viteza aerului este si un factor care intervine in dispersia poluantilor si in autopurificarea atmosferei.

Baile de aer se pot organiza oriunde la umbra, acolo unde exista mai mult spatiu liber in jur, aer mai curat si posibilitati de alternare a bailor de aer cu cele de soare sau apa. In timpul bailor de aer organismul trebuie sa fie cat mai sumar imbracat, daca se poate chiar complet, pentru ca aerul sa vina in contact cu o spurafata cat mai mare a corpului.

Reguli de aplicare a bailor de aer

Este indicat ca baile de aer sa fie incepute acasa, intr-o camera, balcon sau terasa deschisa, la o temperatura cuprinsa intre 20-25 °C, temperatura, care trebuie coborata zilnic, treptat. Calirea cu aer se poate incepe si in sezonul rece, in timpul gimnasticii de dimineata, executata intr-un costum cat mai sumar, dupa aerisirea prealabila a camerei. Mai tarziu ea se va fave cu fereastra intredeschisa sai cu oberlichtul deschis, apoi cu fereastra deschisa, reusindu-se astfel o scadere treptata a temperaturii aerlui, pana ce se ajunge la o egalare a temperaturii aerlui de afara.

Mai tarziu se poate face baia de aer afara, incepanduse in sezonul cald (vara), dimineaza la orele 7-8, cu o singura baie de aer pe zi, cu durata de 5-10 minute. Treptat, durata baii se mareste, ajungandu-se in cele din urma la o durata de doua ore pe zi la doua bai de aer pe zi. Baile de aer de afara se vor face la inceput la o temperatura de peste 20°C, cu o umiditate de 60-70 %, fara vant puternic.

Pentru ca baile de aer sa se faca corect si pentru a avea efectul scontat in calirea organismului, este necesar sa se respecte anumite reguli:

  • inainte de inceperea baii de aer este indicata o incalzire prealabila printr-o serie de miscari, fara insa a ajunge la transpiratie;
  • la aparitia senzatiei de frig, insotita de zbarlirea parului, baia de aer se intrerupe si se iau masuri de incalizirea corpului prin efectuarea de miscari energice cu membrele, automasaj, trecerea la soalare si imbracare;
  • intre baia de aer si masa trebuie sa se lase un spatiu de o oara si jumatate cel putin;
  • baia de aer nu se face dupa eforturile fizice mari, mai inante ca organismul sa-i fi revenit la normal;
  • baia de aer se termina cu un masaj sau automasaj si cu folosirea unor procedee de calire cu apa.

Efectul calirii prin aer se mareste atunci cand ne obisnuim sa traim intr-o camera cu o temperatura sub 18°C si sa dormim dezbracati si cu fereastra deschisa (vara) sau intredeschisa si imbracati sumar in restul timpului.