Ce știm despre calciu?

Principalul constituent al structurii osoase, calciul este substanţa minerală cea mai răspândită în organism. În corpul unui nou¬născut sunt în jur de 30 de grame, în timp ce la adult puțin mai mult de 1 kg, repartizat în oase şi dinţi (98-99%) restul în muşchi şi sânge.

Rolul său în corp:

– În copilărie, este indispensabil creşterii scheletului. La vârsta adultă, conferă soliditatea osului.

– Permite coagularea sângelui, evitând hemoragiile.

– Controlează ritmul cardiac.

– Intervine în contracţia şi relaxarea musculară.

– Favorizează pătrunderea altor elemente nutritive în celulă.

Semnele carenței:

Lipsa calciului provoacă rahitism, osteoporoza care evoluează mult timp în linişte. Dar unele semne pot să ne pună în gardă: furnicături, amorţirea picioarelor, crampe musculare, nervozitate, insomnii.

Nevoile cotidiene:

Dacă organismul uman ştie să fabrice multe elemente de care are nevoie, nu acelaşi lucru se poate spune despre calciu, pe care noi îl pierdem zilnic prin urină şi transpiraţie. Nevoile zilnice sunt în jur de 800 mg la adult şi minimum 1 g la adolescenţi, femei gravide şi persoane în vârstă.

Unde îl găsim ?

Cele mai importante surse sunt produsele lactate. Pentru a putea fi fixat de organism, trebuie să fie acompaniat de o anumită proporţie de fosfor. În lapte şi derivaţii de lapte raportul calciu/fosfor este optim (1/4 litru de lapte asigură 300 mg calciu, la fel ca 2 iaurturi).

Alte surse: peştele, crustaceele, apele minerale, fructe şi legume (migdale, smochine, prune, căpşuni, fragi, portocale, ananas, struguri, fasole albă, soia, andive).

Dușmanii calciului:

Produsele bogate în acid oxalic (cacao, ceai) sau în acid fitic (pâinea integrală, consumată în cantităţi mari, încetineşte asimilarea calciului). Atenţie la lipsa de vitamina D, necesară fixării calciului de către organism.