Ce trebuie să faceţi în timpul unei perioade foarte calde?

Pentru a vă proteja sănătatea atunci când temperaturile sunt foarte ridicate,  nu uitaţi să staţi într-un mediu răcoros şi să folosiţi măsuri de bun simţ.

Sunt importante următoarele măsuri:

Beţi cantităţi suficiente de lichide

În timpul unei perioade foarte calde, veţi avea nevoie de a creşte aportul de lichide, indiferent de nivelul de activitate. Nu aşteptaţi să vi se facă sete pentru a bea. În timpul unei activităţi fizice grele, într-o perioadă foarte caldă beţi 2- 4 pahare de lichide reci la fiecare oră.

Atenţie: dacă medicul dumneavoastră curant limitează în general cantitatea de lichide pe care să o beţi în anumite situaţii, întrebaţi-l ce cantitate de lichide puteţi bea în situaţia unor temperaturi foarte crescute.

Nu beţi lichide care conţin cofeină, alcool sau mari cantităţi de zahăr—acestea pot favoriza o mai mare pierdere de lichide din organismul dvs. De asemenea,  evitaţi să beţi lichide foarte reci, pentru că ele pot favoriza crampele de stomac.

Înlocuiţi sarea şi mineralele

Transpiraţiile masive produc o pierdere de sare şi minerale din organism. Acestea sunt necesare pentru organismul dumneavoastră şi trebuiesc înlocuite. Dacă trebuie să desfăşuraţi activităţi, în are liber, beţi 2-4 pahare cu lichid nealcoolic la fiecare oră.

Băuturile pentru sportivi pot înlocui sarea şi mineralele care se pierd în transpiraţie. Cu toate acestea, dacă dumneavoastră aveţi o dietă cu o cantitate scăzută de sare, discutaţi cu medicul dumneavoastră înainte de a bea băuturi pentru sportivi sau să luaţi tablete de sare.

Purtaţi haine adecvate şi ochelari de soare

Purtaţi haine cât mai uşoare atunci când sunteţi în casă. Alegeţi haine de culoare deschisă şi care permit aerisirea. Arsurile solare afectează capacitatea organismului de a se răci şi produc o pierdere a lichidelor din organism. De asemenea, produc dureri şi afectează pielea. Dacă va trebui să mergeţi în afară, protejaţi-vă de soare prin purtarea unei pălării acoperitoare împreună cu ochelarii de soare şi prin aplicarea unor unguente  care să vă apere de soare (cele mai eficace produse sunt cele de spectru larg cu protecţie  „UVA/UVB” ) cu 30 minute înainte de a ieşi. Continuaţi să  aplicaţi aceste protectoare în funcţie de indicaţiile producătorului.

Planificaţi activităţile din afară cu grijă

Dacă trebuie să lucraţi afară, încercaţi să limitaţi activitatea dumneavoastră din exterior dimineaţa sau seara. Încercaţi să vă odihniţi des în locuri umbrite,  în aşa fel încât termostatul organismului dumneavoastră să aibă o şansă să se refacă.

Stabiliţi-vă propriul ritm

Dacă nu sunteţi acomodat cu munca sau exerciţiile într-un mediu supraîncălzit, începeţi încet şi lucraţi cu paşi graduali. Dacă manifestarea căldurii vă face ca inima să bată mai repede şi vă produce o jenă la respiraţie, OPRIŢI orice activitate. Mergeţi într-un loc răcoros şi odihniţi-vă în special dacă sunteţi ameţit, confuz, slăbit sau obosit.

Rămâneţi într-un loc răcoros la interior

Rămâneţi la interior şi dacă este posibil într-un loc cu aer condiţionat. Dacă locuinţa dumneavoastră nu are aer condiţionat mergeţi într-un magazin sau într-o bibliotecă publică—chiar şi puţine ore petrecute în aer condiţionat poate să ajute organismul dumneavoastră să aibă o temperatură normală atunci când vă reîntoarceţi în atmosfera caldă. Apelaţi la medicul dumneavoastră pentru a vedea dacă există adăposturi cu aer condiţionat în zona dumneavoastră. Ventilatoarele electrice pot aduce confortul, dar când temperatura este peste un anumit nivel, ventilatoarele nu previn îmbolnăvirile legate de temperatură. Făcând duşuri reci sau stând la aer condiţionat este mult mai bine pentru a menţine şi a vă mai răcori puţin. Folosiţi jaluzelele pentru a menţine o temperatură mai scăzută în locuinţa dumneavoastră.

 Lucraţi câte doi

Atunci când lucraţi în căldură, monitorizaţi starea colaboratorilor dumneavoastră şi urmăriţi să facă cineva aceasta şi pentru dumneavoastră. Îmbolnăvirile legate de căldură pot determina ca o persoană să devină confuză sau să-şi piardă cunoştinţa. Dacă sunteţi mai în vârstă de 65 de ani, să aveţi un prieten sau o rudă care să vă verifice de două ori  pe zi în timpul perioadei cu temperaturi ridicate. Dacă cunoaşteţi pe cineva  din acest grup de vârstă, verificaţi-l de două ori pe zi.

Monitorizaţi pe acei supuşi unui risc ridicat

Deşi oricine poate suferi o îmbolnăvire legată de creşterea excesivă a temperaturii, unii oameni sunt supuşi unui risc mai mare decât alţii.

  • Sugarii şi copiii până la vârsta de patru ani sunt sensibili la efectele temperaturilor mari şi depind de alţii pentru a-şi regla mediul lor înconjurător şi a-şi asigura cantităţi adecvate de lichide.
  • Oamenii în vârstă de 65 de ani sau mai mult nu pot să-şi compenseze eficient stresul provocat de temperatură şi este mai puţin probabil să poată reacţiona la modificările de temperatură.
  • Oamenii supraponderali pot fi supuşi unor îmbolnăviri legate de creşterea temperaturii din cauza tendinţei lor de a reţine mai mult din temperatura corpului.
  • Oamenii care depun eforturi excesive pot să se deshidrateze şi să devină susceptibili la îmbolnăvirile legate de temperatura excesivă.
  • Oamenii cu diverse boli fizice, în special cei cu afecţiuni cardiace sau hipertensiune arterială sau cei care primesc unele medicaţii, cum ar fi cele pentru depresie, insomnie sau tulburările de circulaţie pot fi afectaţi de către temperatura excesivă. Vizitaţi adulţii supuşi riscului de cel puţin două ori pe zi şi urmăriţii atent pentru semnele de suferinţă legată de creşterea temperaturii sau de şoc termic. Sugarii şi copiii mici, desigur au nevoie de o vizitare mult mai frecventă.

 

Adaptaţi-vă la mediu

Trebuie să fiţi conştienţi că orice schimbare bruscă de temperatură, cum ar fi creşterile masive de temperatură din timpul verii,  poate fi foarte stresantă pentru organismul dumneavoastră.

Veţi avea o mai mare toleranţă pentru căldură dacă veţi limita activitatea fizică până ce vă veţi obişnui cu temperatura. Dacă veţi călătoriţi într-un climat fierbinte, aşteptaţi câteva zile înainte de a încerca să desfăşuraţi o activitate mai viguroasă şi lucraţi gradual.

Folosiţi bunul simţ

Amintiţi-vă să vă menţineţi la răcoare şi folosiţi bunul simţ:

  • Evitaţi alimentele fierbinţi şi mâncărurile grele – ele vor adăuga căldură organismului dumneavoastră.
  • Beţi cantităţi suficiente de lichide şi înlocuiţi sarea şi mineralele din organismul dvs.
  • Îmbrăcaţi sugarii şi copiii în haine răcoroase, uşoare şi menţineţi-le capul la umbră cu pălării sau umbrele.
  • Limitaţi expunerea la soare în timpul amiezii sau în locuri cu o expunere potenţial severă la soare, cum ar fi
  • Nu lăsaţi copii şi sugarii nesupravegheaţi în cărucioare sau în maşinile parcate.
  • Asiguraţi o cantitate suficientă de apă pentru animalele dumneavoastră şi lăsaţi apa într-o zonă umbroasă.
  • Urgenţele de sănătate în situaţia unei clime foarte calde.