Glucidele în alimentația copiilor

Care este rolul glucidelor în organism?
• sunt sursa energetică cea mai importantă;
• constituie un nutrient indispensabil funcţionării celulelor şi mai ales a creierului, organ care nu are capacitatea de a folosi alt substrat energetic în afară de glucoză;
• sub forma glicoproteinelor, oferă un material structural multor organe;
• produc senzaţia şi satisfac cerinţa de dulce. Este de reţinut faptul că diferite tipuri de zahăr nu dau aceeaşi senzaţie de dulce, iar gustul acestor produse nu este corelat cu cantitatea de zahăr prezent în produs. Însă zaharul, indiferent de senzaţia de dulce pe care o determină, contribuie cu acelaşi număr de 4 kcal/g la raţia calorică.

glucide_dulciuriCare sunt sursele de hidraţi de carbon?
• zaharurile fac parte din structura celulei, precum cele din legume şi fructe;
• se găsesc sub forma liberă ca parte integrantă a alimentului;
• se găsesc ca adaos de zahăr în produse preparate;
• surse naturale de hidraţi de carbon sunt fructele şi sucurile de fructe, legumele bogate în amidon şi cerealele.
Atenţie: în ceea ce priveste alimentaţia copilului, este important a lua în consideraţie faptul că cerealele sunt de două feluri:
− cu gluten: grâu, ovăz, orz şi secară;
− fără gluten: orez, porumb şi tapioca.
• zaharurile (zahărul, fructoza, glucoza) aduc energie dar nu satisfac alte nevoi nutritive;
• fibrele (celuloza, hemiceluloza a şi b, şi pectinele) sunt, de asemenea, glucide;
• efectul favorabil al fibrelor se manifestă la copilul mare şi adolescent în primul rând prin asigurarea tranzitului intestinal şi prevenirea constipaţiei;
• la adolescenţi şi adulţi, alimentaţia bogată în fibre se recomandă şi pentru prevenirea şi tratamentul obezităţii;
• se recomandă ca alimentaţia copiilor mici să nu conţină fibre în cantitate crescută ţinând cont că în această situaţie fibrele înlocuiesc alimentele cu valoare nutriţională importantă, necesare creşterii şi dezvoltării din această perioadă şi limitează absorbţia calciului.

Care sunt efectele unui aport scăzut de glucide?
Un nivel minim de glucide este necesar în alimentaţie pentru a asigura caloriile necesare organismului, pentru a asigura arderea grăsimilor şi a preveni hipoglicemia.

Care sunt efectele unui aport crescut de glucide?
Un aport crescut de zahăr determină hiperglicemie, hiperinsulinism şi hiperlipemie. Zahărul în exces poate provoca şi diaree, mai ales dacă se consumă băuturi cu un conţinut crescut de fructoză.

Informații utile:
• începând de la 6 luni, în alimentaţia complementară a sugarului se vor introduce cereale, legume şi fructe care, prin glucidele pe care le conţin, aduc micronutrienţi şi un surplus de calorii;
• se recomandă introducerea făinii de orez şi porumb în primele faze ale alimentaţiei complementare a sugarului, deoarece este bine digerată şi absorbită întrucât nu conţine gluten;
• se vor introduce progresiv în alimentaţia sugarului mare şi alimente crude, nepreparate termic, sub forma legumelor, fructelor, a cerealelor integrale care au conţinut crescut de celuloză;
• la copil şi adolescent se recomandă limitarea dulciurilor şi înlocuirea acestora cu fructe, folosirea apei, a laptelui degresat sau a ceaiului neîndulcit ca băuturi în locul sucurilor;
• la copil, glucidele din alimentaţie trebuie să fie asigurate preponderent de fructe, legume şi cereale;
• se recomandă folosirea cerealelor integrale şi consumul de pâine neagră şi cea multicereală în locul pâinii albe;
• se va evita consumul dulciurilor concentrate: bomboane, ciocolată.

UNICEF