Gravida și locul de muncă

Multe femei lucrează până în săptămâna a 30-a de sarcină sau chiar mai mult și se simt foarte bine. Se știe însă că există anumite ocupații care sunt periculoase pentru făt.

Există un risc crescut de avort spontan, naștere de făt mort sau malformații congenitale ale copilului la femeile care, la locul de munca, vin în contact cu substanțe toxice de tipul: clorura de vinil, mercur, gaze anestezice, sau care sunt expuse la niveluri crescute de radiații etc.

Multe femei gravide sunt îngrijorate de pericolul iradierii în cazul în care lucrează cu aparate care au ecrane vizuale. Cercetările efectuate nu au constatat existența riscului de iradiere pentru persoanele care lucrează cu aceste aparate.

Daca sunteți îngrijorată de existența unei expuneri nocive la locul de muncă, cereți sfatul medicului și insistați în fața patronului să vă schimbe temporar locul de lucru.

pregnant-woman-at-workDaca apar probleme medicale, cum ar fi creșterea tensiunii arteriale, veți fi sfătuită să stați acasă. În lipsa problemelor medicale puteți lucra până în săptămâna a 30-a de sarcină sau chiar mai mult.

În general, femeilor le vine greu sa lucreze în primele trei luni de sarcină, mai ales dacă au greață matinală, o stare de oboseala și somnolență. Pe măsură ce sarcina progresează și devine tot mai vizibilă, oamenii din jur încearcă să sară în ajutor și totul merge parcă mai bine.

Dacă îndepliniți o muncă ce necesită efort fizic crescut, mers pe jos la distanțe mari sau statul în picioare timp îndelungat, negociați cu patronul chiar din primele luni de sarcină. Poate obțineți un program redus sau schimbarea temporară a locului de muncă.

Evitați camerele în care exista emanații toxice de la vopsea sau alte produse; evitați contactul cu orice persoană care are o boala infecțioasă, în special rubeola sau varicela; evitați contactul cu animalele, mai ales daca exista pericolul de infecție (ex. toxoplasmoza); evitați contactul cu oile și mieii, mai ales în sezonul fătatului.

Sfaturi pentru mamele care lucrează:
• verificați daca exista substanțe nocive la locul de muncă;
• când ajungeți acasă, odihniți-vă puțin în poziție orizontală;
• schimbați-vă des poziția;
• purtați dresuri ”suport” în cazul în care trebuie să stați mult în picioare;
• evitați încăperile în care se fumează;
• încercați să vă aranjați programul astfel încât să veniți mai târziu și să plecați mai devreme de la serviciu;
• cereți sfatul medicului dacă vreun aspect al muncii dvs. vă provoacă îngrijorarea.

UNICEF