Recomandări dietetice pentru prevenirea cancerului

1. Adoptati o dieta predominant vegetala, care sa contina o varietate de fructe, leguminoase si cât mai putine alimente amidonoase rafinate.
2. Evitati surplusul sau deficitul ponderal, si limitati câstigul ponderal în timpul perioadei de adult la mai putin de 5 kg.
3. Daca profesiunea nu va solicita fizic, efectuati zilnic o plimbare în pas vioi de aproximativ o ora (sau o alta activitate similara). De asemenea, acumulati cel putin o ora de exercitiu fizic viguros pe saptamâna.
4. Consumați 400-800 g (sau 5 sau mai multe portii) pe zi dintr-o varietate de legume, verdeturi si fructe, pe tot parcursul anului.
5. Consumati 600-800 g (sau cel putin 7 portii) pe zi dintr-o varietate de cereale integrale, leguminoase (fasole, linte, soia, mazare, etc.), radacinoase si cartofi. Obisnuiti-va sa preferati alimentele prelucrate si procesate cât mai putin. Limitati consumul de zahar rafinat.
6. Nu se recomanda consumul de alcool.
7. Nu se va consuma sau cel putin se va limita consumul de carne rosie la maximum 80 g pe zi. Aceasta este de preferat sa fie înlocuita cu carne de peste, pasare, si alte animale nedomestice.
8. Se va limita consumul de alimente grase, în special a celor de origine animala. În ce priveste uleiurile vegetale, acestea se vor folosi în cantitati modeste.
9. Se va limita consumul de alimente sarate si se va reduce sarea folosita la gatit si cea adaugata la masa. Se vor folosi mirodenii si condimente vegetale pentru asezonarea alimentelor.
10. Nu folositi alimente care, ca urmare a pastrarii timp îndelungat la temperatura camerei, sunt expuse contaminarii cu micotoxine (prin mucegaire).
11. Pentru conservarea alimentelor alterabile cumparate sau pregatite acasa se va folosi refrigerarea, congelarea si alte metode adecvate.
12. Atunci când nivelurile aditivilor, substantelor contaminante si a altor reziduuri sunt reglementate cu atentie, prezenta lor în alimente sau bauturi nu produce daune sanatatii. În schimb, folosirea improprie a acestor substante sau lipsa reglementarilor în domeniu pot primejdui sanatatea.
13. Nu folositi alimente fripte sau arse. Cei care consuma carne sau peste vor trebui sa evite arderea sucurilor carnii care se produce în timpul frigerii, precum si prajirea. Urmatoarele alimente vor fi consumate numai ocazional: carne si peste fripte pe flacara directa; carne afumata si pastrama; muraturi.
14. Pentru cei care respecta recomandarile prezentate aici, suplimentele dietetice sunt probabil ne-necesare si posibil ineficiente pentru reducerea riscului de cancer.

Tutun: nu fumati si nu mestecati tutun.