Sfaturi generale privind alimentația zilnică

  1. Mâncaţi de patru ori pe zi: dimineaţa, la 11-12, la ora 16 şi la ora 20.
  2. Masa de dimineață trebuie să fie compusă din alimente uşor digestibile şi substanțiale: pâine prăjită, unt, ouă, lapte, brânză, făinoase cu lapte, gem. Ea trebuie să furnizeze majoritatea caloriilor cheltuite la locul de muncă, dar să nu îngreuneze digestia, în perioada de maximă activitate.
  3. Gustarea luată la locul de muncă va fi compusă, de pildă, din pâine cu unt şi brânză sau un ou răscopt.
  4. Masa principală a zilei, luată după terminarea programului de lucru, trebuie sa fie urmată de 1/2-1 oră de relaxare completă, sub forma unei sieste la pat. Acest bun obicei pune organismul în repaus, ceea ce constituie condiţia ideală a unei bune digestii.
  5. Masa de seară este bine să preceadă momentul culcării cu 2-3 ore şi să nu fie compusă din cantităţi prea mari de alimente, nici de feluri greu de digerat.
  6. Mâncaţi totdeauna la aceleaşi ore. Cu timpul, funcţiile digestive îşi capătă maxima eficienţă tocmai la orele la care stomacul este obişnuit să primească alimentele. Mâncatul la ore neregulate dezorganizează procesul digestiei.
  7. Dacă luarea meselor într-o ambianţă plăcută şi liniştită contribuie la eficienţa digestiei, mâncatul ”pe fugă” sau în cursul unei discuţii violente tulbură până într-atât digestia, încât poate provoca accidente digestive (greţuri, dureri, vărsături ş. a.).
  8. Mestecați bine alimentele. O mare parte din ele încep să se digere chiar în gură. Astfel se înţelege că înghițirea grăbită poate jena digestia.
  9. Nu beți în timpul mesei, ci numai la sfârșit sau între mese. În acest mod evitați destinderea stomacului cu lichide, tocmai în perioada digestiei.