Varsator – Mitologie

Ad augusta per augusta

Traditia sanscrita face din Varsator un semn destinat incheierii ciclurilor cosmice, de orice natura ar fi ele. E vorba de dizolvarea, de lichidarea universului sub aspectul formelor sale vizibilc. Intr-adevar, in Capricorn, constatasem ca anima a intrat in materie, unire in mod firesc favorizata de forte de coeziune pe care sanscrita o desemna drept Fohat, care corespunde in mod sensibil cu Erosul grec.

Tot ceea ce exista si, pe un plan oarecare, se poate integra formal – de la ceea ce ramine in starea mintala din emotii sau senzatii, pina la ce este contestabil materialmente – corespunde lui Fohat. Dar caracteristica sa devine, de la integrare, faptul ca tinde spre o noua separare. Substraturile materiale se vor disocia, vor suferi marea contopire transformatoare in semnul urmator, Pestii, care fagaduieste un nou stadiu in evolutia universala.

Denumirea sanscrita a semnului, Khumba, inseamna paisprezece; el sintetizeaza, intr-adevar, manifestarea integrala a celor sapte planuri ale constiintei, fiecare din ele posedind un dublu aspect: anima-forma, vertical-orizontal-pozitiv-negativ, masculin-feminin etc. Aceste puncte de manifestari, numite Loka, erau inzestrate cu paisprezece Manu, spirite insarcinate cu remanierea evolutiva a acelor Loka in vederea dezvoltarii curbei ascendente, in armonie cu scopurile divinitatii. Este tot un aspect al ambivalentei inerente semnului si care se va regasi adesea in paginile ce urmeaza.

Tipurile mai individualizate ale fortelor despre care a fost vorba pina acum, si anume Leu, sufera o universalizare si se ajunge la un stadiu precosmic. In aceeasi ordine de idei figureaza analogia diferitelor Paradisuri (cele sapte Ceruri) recompensind pe fiecare in functie de nivelul atins de dezvoltarea constiintei sale.

In toate traditiile, o notiune a potopului universal prezida dizolvarea formelor vii. Ni se arata zeii, amenintati de potop, nemaiavind altceva de facut decit sa se inalte din Loka in Loka pentru a gasi adapost, spre un plan mai subtil decit cel al fortelor materiale. Saturn, devorindu-si copiii, era arhetipul acestei detentii, acestei compresii, din care Uranus, stapin al Varsatorului, va fi eliberatorul. De notat ca hieroglifa planetei e verticala; cea a Varsatorului, orizontala, canalizeaza, obiectivind-o, aceasta forta de expansiune care se poate suprapune peste modernul elan vital intr-o lume in care Saturn si Capricornul implica fatalitatea incarnarii fortelor, Uranus si Varsatorul aduc speranta unei eliberari de piedicile materiale. Saturn este si Timpul, in vreme ce Uranus transcende timpul, scapa din el, fiind dincolo de septenarul planetelor. Asadar, fara o masura de durata, este instantaneu, transcendind si mintalul, asa cum il cunoastem noi pe Pamint. El actioneaza brusc, inopinat, insolit, rupind, separind, reinsufletind constiinta mentinuta inchisa, paralizata intr-un tipar material care o destineaza inertiei.