Băile cu aburi

Băile cu aburi ca şi sauna necesită însă îndeplinirea unor condiţii din partea aceluia dornic a le practica şi anume:

Condiții bune de sănătate (aceste băi fiind contraindicate cardiacilor, hipertensivilor cu valori tensionale mari, pulmonarilor cronici celor debili, celor suferinzi de diverse boli psihice, celor suferinzi de insuficienţe renale, hepatice, celor suferinzi de diverse afecţiuni ale pielii, ca şi de alte boli. De unde concluzia că înainte de a ne integra în practica băilor cu aburi ca şi a saunei este util a face în prealabil un control medical, precizând medicului în cauză scopul acestui consult.

Condiţii bune de adaptare a organismului, atât băile cu aburi cât şi sauna necesitând o adaptare prealabilă, adaptare care să se facă în condiții de efort progresiv şi de strictă individualizare.

Condiții bune de ritmicitate, adică de practicarea lor în condiţii de respectare a unui anume grafic orar, ştiut fiind că aceste băi duc la crearea unor noi reflexe condiționate, şi a unor noi solicitări din partea organismului. Din acest motiv ori de câte ori am fost puşi în situaţia de a dezorganiza acest grafic orar, prin apariţia unor pauze mari între zilele de efectuare a băilor, pauze care pun organismul în condiţii de dezadaptare, cu riscurile ce decurg din această situaţie, se impune a ne adapta din nou, în mod progresiv, respectivelor băi.

Metodologia practicării băilor cu aburi ca şi a acelora de tip saună presupune respectarea următorilor timpi sau etape:

Într-o primă etapă se impune consultul medical de rigoare, care va stabili dacă îndeplinim condiţiile necesare pentru practicarea acestor băi, consult care va stabili dacă ne integrăm în indicaţiile sau eventual în contraindicațiile menţionate.

Într-o a doua etapă, vom începe respectivele băi prin scurte şedinţe de 3–5 minute, ţinând cont de reactivitatea organismului, ca şi de gradul său de antrenament şi de adaptare. Înainte de a intra în încăperile cu aburi sau cu aer supraîncălzit, vom face în mod obligator un duş pregătitor cu apă călduţă, duş necesar pe de o parte pentru curăţirea prealabilă a pielii de impurităţi şi, pe de alta, pentru pregătirea organismului în general şi pentru aceea a învelişului dermic în particular, în vederea şocului termic care va urma.

Cum aceste încăperi de aburi ca şi acelea cu aer supraîncălzit, respectiv saunele, dispun de mai multe niveluri pe care ne putem instala, între acestea existând diferenţe de temperatură ce merg de la 1-5 grade Celsius, este recomandabil ca la prima baie de acest fel să luăm loc pe primul nivel, unde să stăm doar atât cât ne permite propriul organism, aceasta însemnează între unul până la câteva minute. Numai pe măsură ce ne-am creat adaptarea necesară, vom mări timpul de staţionare şi vom urca, eventual, la alte niveluri. Dar chiar atunci când suntem perfect adaptați, putând sta pe ultimul nivel şi până la un sfert de oră, de exemplu, nu vom face aceasta în zilele de deosebită oboseală. Nici într-un caz nu este recomandabil de a face băi cu aburi sau saună în condiţii de stomac supraîncărcat aşadar după mese copioase sau sub influenţa băuturilor alcoolice. Salvările adeseori ridică de la băile cu aburi sau de la saune, indivizi care exagerează pe această linie.

Imediat ce am ieşit din baie, este indicat a face un duş potrivit ca temperatură sau chiar rece, o plonjare în bazin, sau câteva mişcări de înot în piscină. În felul acesta, dăm posibilitate organismului să facă acest salt benefic de la vasodilataţie la vasoconstricţie, salt util atât pentru călire, cât şi pentru această gimnastică vasculară, ea însăşi utilă prevenirii aterosclerozei.

După ce am terminat cu duşul, cu bazinul sau cu piscina – şi în acest domeniu adaptarea și antrenamentul având un cuvânt greu de spus – este indicat a face o pauză de cel puţin zece minute, dacă nu şi de mai mult, interval de timp în care organismul intră în parametrii săi normali de funcţionare. Aşadar, o baie de aburi, urmată de un duş, de o cufundare în bazin sau de un înot în piscină, ca şi de răgazul necesar pentru a reveni, ca să zicem aşa, „pe linia de plutire”, alcătuiesc în limbajul amatorilor de asemenea practici un ciclu, după care mai putem face încă unul, sau chiar mai multe, în funcţie de gradul nostru de sănătate şi de antrenament. Băile cu aburi ca şi sauna pot impulsiona în mod considerabil organismul, şi pot, implicit, consolida coeficientul personal de sănătate, numai dacă sunt practicate ştiinţific şi în condiţii de strictă individualizare.