Gimnastica oculară

Toată lumea ştie că tulburările de vedere, cum sunt miopia, hipermetropia, astigmatismul şi prezbiția, pot fi corectate cu ajutorul unor lentile speciale, prescrise de către medicul oftalmolog sau, în unele cazuri, în urma unor intervenții chirurgicale de mare fineţe. Puţini ştiu, însă, că aceste suferinţe pot fi atenuate într-o oarecare măsură prin practicarea exerciţiilor de gimnastică oculară preconizate de medicul oftalmolog W. Bates (S.U.A.). Unele exerciţii au fost preluate de la indienii americani, care le-au folosit pentru menţinerea acuităţii vizuale până la adânci bătrâneți.

Gimnastica oculară poate fi făcută şi de persoanele cu vedere buna. Ea este utilă, însă, în primul rând celor care suferă de miopie, suferinţă caracterizată printr-o mai bună vedere de aproape, decâ de la distanță.

Exerciţiile de gimnastică oculară solicită în principal muşchii globilor oculari, care le asigură mișcarea în toate direcţiile: în sus, jos, lateral si circular. Prin antrenarea zilnică a acestor muşchi, ochiul îndeplineşte mai bine o serie de funcții.

Uneori, gimnastica oculară poate amâna sau chiar înlocui, o anumită perioadă, purtarea lentilelor de corecţie. Acesta este un mare câştig, deoarece, spune Bates, lentilele obosesc ochii după un anumit timp, în loc să atenueze efortul de a vedea cât mai bine.

Cele opt exerciţii de gimnastică oculară, pe care le prezentăm în continuare, sunt destul de ușor de executat. Mai înainte, însă, de a recurge la ele, este bine să se ceară avizul medicului oftalmolog. Reuşita unei astfel de metode terapeutice nemedicamentoase este asigurată de o execuție corectă, răbdare şi foarte multa perseverenţă.

Exerciţiul 1. închiderea ochilor pentru câteva minute, timp în care gândurile se îndreaptă spre un eveniment cât mai plăcut din viaţa noastră. Acest exerciţiu contribuie la o relaxare psihică şi musculară locală.

Exerciţiul 2. Închiderea ochilor, urmată de acoperirea lor cu palmele, astfel încât întunericul să fie deplin. Exercițiul are ca efect o relaxare psihică şi musculară locală, fiind un excelent remediu în stările de oboseală oculară. Durata acestuia nu trebuie să depăşească câteva minute, timp în care ochii se deschid o singură dată, pentru câteva fracţiuni de secundă, spre a fixa un obiect dinainte ales.

Exerciţiul 3. Stând cu picioarele uşor depărtate: mişcări de balansare laterală a trunchiului; la fiecare balansare într-o parte, sprijinul se realizează pe un singur picior (celălalt fiind ridicat), iar trunchiul se răsuceşte astfel încât peretele din acea parte să fie vizibil câteva secunde. Mişcările de balansare se accelerează progresiv, o dată cu răsucirea trunchiului, până la obţinerea senzaţiei de deplasare în sens invers a obiectelor din cameră.

Acest exercițiu contribuie la combaterea oboselii ochilor și la ameliorarea vederii.

Exercițiul 4. Stând în picioare sau aşezat pe un scaun: se priveşte litera cea mai mare şi mai groasă de pe optotipul medicului oftalmolog, apoi altele, din ce în ce mai mici.

Acest exerciţiu, menit să contribuie la fixarea centrului unui obiect, este cu atât mai eficace, cu cât distanţa de unde se priveşte este mai mică, iar lumina din încăpere mai slabă.

Exerciţiul 5. Ori de câte ori se iveşte prilejul, e bine să expunem ochii închişi la soare sau la lumina unui bec electric puternic, timp de câteva minute, sau spre albastrul cerului, dimineaţa, imediat după sculare. Acest exerciţiu ameliorează circulaţia sângelui la nivelul ochilor şi a umorilor sale. Pentru o singură clipită, ochii vor fi deschişi. Acest exercițiu va fi executat câteva săptămâni la rând, la fiecare 2-3 zile.

Exerciţiul 6. Stând sau aşezat pe scaun: ochii închişi vor fi acoperiţi cu palmele; aducerea în memoria vizuală a unui obiect de culoare neagră sau a unei litere de aceeaşi culoare. Acest exerciţiu stimulează zona cerebrală psiho-vizuală şi ameliorează interpretarea imaginilor pe retină.

Exerciţiul 7. Stând în picioare sau aşezat pe scaun: se citesc toate literele de pe optotip, de la 3-6 metri sau chiar mai mult. Se va reţine una din literele de pe ultimul rând citit foarte bine, după care ea va fi readusă în memoria vizuală, cu ochii închişi şi acoperiţi cu palmele. Momentele exerciţiului se repetă de mai multe ori.

Acest exercițiu se efectuează în fiecare zi, timp de 5 minute, pentru îmbunătăţirea acuităţii vizuale.

Exerciţiul 8. Constă din fixarea unui obiect timp de câteva fracțiuni de secundă, urmată de închiderea ochilor şi acoperirea lor cu palmele. Exerciţiul se va repeta de mai multe ori pe zi.

Pentru dobândirea unei cât mai bune acuități vizuale, acestor exerciţii li se mai pot adăuga şi altele: constând din mişcarea globilor oculari în toate direcţiile, cât mai mult posibil în sus, în jos, la dreapta, la stânga – urmată de rotări ale ochilor. În timpul executării acestor exerciţii, capul trebuie menţinut imobil.

Exerciţiile de rotare a globilor oculari se execută în prima zi o singură dată, durata lor fiind cât mai scurtă. După câteva zile se recomandă efectuarea a două şedinţe pe zi. Aceste exerciţii contribuie la reeducarea şi tonifierea mușchilor slăbiți, fiind destinate bolnavilor cu miopie sau astenopie musculară, (oboseala muşchilor oculari drepţi interni).