Jogging-ul

O activitate utilă pentru sănătate poate fi jogging-ul, devenit foarte popular în ultimele decenii. El constă din alergări cu paşi mărunţi, într-un tempo de 10-12 km/oră, timp de 1-2 ore. Acest sport poate fi practicat până la vârsta de 70 de ani, bineînţeles, cu condiţia unei sănătăţi perfecte și a unui control medical efectuat de medicul cardiolog, după vârsta de 35 de ani, pentru a se preîntâmpina orice surpriză.

Jogging-ul poate deveni un excelent remediu împotriva bolilor cardio-vasculare, cu condiţia respectării următoarelor reguli:

– să fie practicat numai în locurile nepoluate (parcuri, grădini, păduri, pe malul mării);

– să fie practicat în mod progresiv: în primele zile se va alerga în tempo lent, de numai 6-7 km/oră, în următoarele zile, ceva mai mult, după cum urmează: în primele zece minute se va alerga într-un tempo de 7-8 km/oră (în acest timp, pulsul luat chiar de alergător nu trebuie să depăşească 100 de bătăi/minut), apoi ceva mai repede, adică 8-9 km/oră (când pulsul trebuie să fie de maximum 120 de bătăi pe minut). În continuare, tempoul se va mări, ajungându-se la 10-12 km/oră, când pulsul nu trebuie să depăşească frecvenţa de 130-140 bătăi pe minut;

– să se folosească pantofi de sport rezistenţi, cu tocuri joase şi talpă elastică, şi îmbrăcăminte adecvată sezonului, nu prea groasă, confecţionată din bumbac sau lână foarte subţire, pentru a absorbi transpiraţia şi a se usca cât mai repede;

– să se alerge numai la o oră şi jumătate după luarea mesei, care va fi compusă din mai multe glucide şi mai puţine lichide; alergatul între orele 10-15;  în timpul alergării pot fi consumate sucuri de fructe, fără a fi, însă, prea reci;

– cafeaua este interzisă nu numai în timpul alergării, ci şi înainte de plecarea în cursă;

– înainte de plecare se va face o uşoară încălzire ce constă din exerciţii fizice, cuprinzând, printre altele, mișcări de glezne, ale genunchilor şi coloanei vertebrale, în toate sensurile;

– este contraindicată alergarea pe asfalt.

Jogging-ul nu este însă lipsit de riscuri, mai ales atunci când se practică fără avizul medicului. În timpul alergării pot surveni următoarele incidente: crize de angină pectorală şi chiar infarct miocardic (mai ales după vârsta de 40 de ani), lombalgii, tendinite, entorse şi fracturi, în special la vârstnici, datorită osteoporozei.

Practicat în grupuri, în locuri pitoreşti, jogging-ul capătă un plus de atractivitate.