Regulile alimentației sănătoase

Alimentatia normala inseamna respectarea regulilor de igiena stabilite stiintific prin care se asigura calitatea si cantitatea alimentelor pentru a putea trai sanatosi si a munci eficient.

1. Alimentatia trebuie sa fie corespunzatoare calitativ, adica sa cuprinda substantele nutritive necesare cresterii, dezvoltarii si desfasurarii activitatii omului (proteine, glucide, lipide, apa, saruri minerale si vitamine) in anumite perioade de varsta si conditii de viata.

2. Alimentele trebuie sa corespunda din punct de vedere cantitativ, adica sa se asigure cantitatile de substanta cerute pentru a acoperi cheltuielile energetice ale organismului si pentru construirea celulelor si tesuturilor uzate sau aflate in curs de crestere. Alimentatele deficitare prin excesul lor tulbura grav dezvoltarea, scad rezistenta fata de imbolnaviri si capacitatea de munca.

3. Alimentația trebuie sa se faca la ore regulate. Se stie ca in functionarea organului digestiv, dupa perioadele de activitate, sunt necesare perioade de odihna pentru energie si pentru procesarea substantelor consumate. De aici decurge regula ca micul dejun, pranzul si cina sa fie luate la anumite intervalle de timp (4-5 ore) si totdeauna la aceleasi ore obisnuind in felul acesta organele digestive sa lucreze ritmic si cu eficienta maxima.

4. Alimentele trebuie sa fie echilibrate: proteinele si grasimile trebuie sa se afle in proportii aproximativ egale. Insa unora le plac dulciurile si fainoasele, altii prefera carnea si grasimile, unii copii se obisnuiesc sa consume mari cantitati de lapte si refuza preparatele din carne si legume. Aceasta alimentatie unilaterala produce tulburari serioase in cresterea si dezvoltarea organismului; excesul de glucide duce la ingrasare si tulburari de dezvoltare a sistemului osos si muscular, iar carenta lor slabeste capacitatea functionala a organismului. De aici decurge regula urmatoare – alimentatia trebuie sa fie cat mai variata, asigurand toate substantele nutritive in proportia necesara.

5. Hrana trebuie sa fie proaspata si corect preparata pentru a ne feri de imbolnaviri si pentru a nu se pierde vitaminele si sarurile minerale. Se stie ca prin fierbere indelungata unele vitamine se distrug, dar adaosul de fructe si legume proaspete poate suplini acest deficit.

6. Hrana trebuie sa fie gustoasa si frumos servita pentru a intretine pofta de mancare. Cand organele tubului digestiv sunt pregatite pentru noi procese digestive si cand organele au nevoie de noi substante plastice sau energetice simtim aceasta sub forma de senzatii de foame si sete. Ea apare si se mentine in conditii in care alimentatia se face la ore regulate, este echilibrata si variata. Prepararea culinara corecta si adaosul de arome si condimente in proportia admisa le dau gust si miros placut. Aspectul, felul de prezentare a alimentelor, atmosfera calma si calda la masa etc., contribuie la o secretie digestiva normala. Pofta de mancare se pierde printr-o alimentare unilaterala si prin luarea mesei la ore neregulate. Dar si ocupatiile zilnice prea intense, cand omul uita sa manance sau sta in fata farfuriei cu mancare avand gandul in alta parte, pot duce la pierderea apetitului si deci la slabirea organismului. Pofta de mancare este scazuta sau chiar absenta in stari de boala, la emotii puternice.

7. Hrana trebuie sa fie satioasa. Senzatia de foame dispare dupa ce am consumat cantitatea de alimente necesare, aparand senzatia de saturare(de satietate) care tine mai mult sau mai putin in functie de natura alimentelor. Unele alimente, de exemplu laptele si produsele lactate, trec repede prin stomac si intestin. Carnea si ouale raman mai mult (2-3ore), iar grasimile si mai mult.