Sfaturi pentru amatorii de schi

În timpul iernii sportul cel mai popular este schiul. În țara noastră există numeroase regiuni în care schiul se poate practica sub formă de plimbare, schi fond şi schi, alpin.

Prin schi-plimbare se înţelege parcurgerea pe schiuri a unui traseu lung de 5000-10 000 metri, pe un teren plat, dacă este posibil, lângă o pădure. Un astfel de sport, lipsit de orice risc, contribuie mai mult la relaxare a decât la călirea organismului. Schiul-plimbare este sportul ideal la sfârşit de săptămână.

Schiul de fond presupune mersul pe schiuri pe distanţe mult mai mari, pe un teren cu pante mici. Începătorii trebuie să evite traseele îngheţate, mai ales pantele, întrucât, în astfel de condiţii, accidentele sunt mult mai grave. Schiul de fond nu se practică pe viscol sau ninsoare abundentă, deoarece există riscul rătăcirii şi al altor incidente.

Schiul de fond contribuie la călirea organismului, la tonifierea inimii, plămânilor, muşchilor şi articulaţiilor membrelor inferioare.

Schiul alpin constă din coborâri şi slalom pe pante foarte înclinate lungi de câţiva kilometri. Un astfel de sport cere, pe lângă o sănătate perfectă, îndemânare şi antrenament corespunzător. Dar chiar la sportivii de performanţă, schiul alpin poate produce accidente: entorse, fracturi, rupturi de ligamente etc.

Iată şi alte sfaturi pentru amatorii de schi:

– să nu plece niciodată singuri, ci numai în grupuri, mai mici sau mai mari;

– să nu schieze după o masă copioasă, după consum de băuturi alcoolice sau medicamente somnifere ori tranchilizante;

– înainte de a pleca pe trasee foarte lungi trebuie să dea de ştire celor rămaşi la cabană sau la hotel;

– este contra indicată zăbovirea în pădure sau în alte locuri după căderea serii;

– se recomandă consumul de băuturi calde, nealcoolizate, sucuri de fructe, dulciuri;

– pentru protejarea ochilor se recomandă folosirea ochelarilor de soare, mai ales la schiul alpin.