Wist

A apărut in Anglia in secolul al XVIII-lea, dar este îndrăgit şi astăzi de foarte mulţi jucători de cărţi de pe toate continentele.

Numărul participanţilor: 4 (constituiţi în două echipe).

Numărul de cărţi necesare: Un pachet standard de 52 de cărți.

Valoarea cărţilor: Este dată de rangul lor, în următoarea ordine descrescătoare: A,R,D,V,10,9,8,7,6,5,4,3,2 din fiecare culoare.

Ordinea jucătorilor: Se trage la sorţi.

Distribuirea cărţilor: Fiecare participant la joc primește câte 13 cărți, împărţite una câte una, în sensul rotirii acelor de ceasornic. Cărţile sunt împărţite de jucătorul care a tras cartea cu rangul cel mai mare la tragerea la sorţi a ordinii la masa de joc.

Ultima carte care revine celui ce a împărțit cărțile definește culoarea atu pentru jocul respectiv si trebuie expusă, după care poate fi ținută în mână de către acesta.

Scopul jocului: Câştigarea unui număr cât mai mare de tricuri. În total se dispută 13 tricuri.

Desfășurarea jocului: Jocul este început de lider; el poate pune în joc orice carte dorește.

Ceilalți sunt obligați să răspundă pe rând cu o carte din culoarea jucată de lider. Dacă nu au o carte corespunzătoare, pot juca orice altă carte,

Tricul este câştigat de cel ce a jucat cea mai valoroasă carte, adică cartea de rangul cel mai mare aparținând culorii jucate de lider sau culorii atu.

Câştigătorul unui tric devine lider în tricul următor.

La sfârșitul fiecărui joc se socotesc tricurile câştigate de fiecare echipă. Câștigă jocul echipa care a realizat cele mai multe tricuri. Ea primește un număr de puncte egal cu cel al tricurilor realizate peste jumătate din numărul tricurilor po¬sibile (6). De exemplu: dacă o echipă realizează într-un joc 8 tricuri, primeşte 8-6=2 puncte.

Dreptul de împărţire a cărţilor în jocurile care urmează trece pe rând fiecărui participant la joc, în sensul rotirii acelor de ceasornic.

Partida este câștigată de echipa care acumulează prima 7 puncte.

Neregularităţi tipice:

* Cărțile sunt redistribuite ori de câte ori se comit următoarele greşeli:

– O carte este expusă din greșeală, cu ocazia distribuirii;

– Distribuitorul nu oferă pachetul, spre a fi tăiat, jucătorului aflat în dreapta sa.

– Nu este împărțit un număr egal de cărţi tuturor participanţilor la joc şi greşeala este descoperită imediat după distribuire.

  • Dacă greșeala este sesizată după ce jocul a început, cărţile în plus (ca număr) nu pot fi jucate. La fel, jucătorul cu mai puţine cărţi nu va participa la disputarea unui număr de tricuri egal cu cel al cărţilor lipsă (după ce le-a epuizat pe cele din mână). Redistribuirea cărţilor este făcută de jucătorul aflat în stânga celui ce a greşit.

* Un jucător este obligat să joace o anumită carte în tricul următor, dacă:

– Fiind distribuitor, lasă cartea atu (ultima carte care i-a revenit) pe masă, după ce a fost jucat primul tric;

– Joacă într-un tric două cărți în loc de una; Cel ce a greşit alege una din ele şi o pune pe masă, în faţa sa, urmând să o joace în tricul următor;

– Expune (din greşeală sau voit) o carte aflată în mâna sa. Cartea respectivă rămâne pe masă, cu faţa în sus, și trebuie jucată în tricul următor (sau în tricurile următoare, dacă sunt mai multe cărți în această situație).

* Dacă cineva joacă cartea sa înainte de rând, cel ce urmează după el poate face acelaşi lucru. De exemplu: dacă jucătorul din poziţia a II-a la masa de joc răspunde la jocul liderului cu o carte, înaintea jucătorului din poziţia a II-a, are dreptul să joace înainte de rând, în tricul respectiv, şi jucătorul din poziţia a IV-a.

Penalizări: O echipă poate fi penalizată cu doua tricuri (i se anulează un tric, care se acordă adversarei), dacă unul dintre jucătorii ei încearcă să schimbe cartea jucată de el în tricul respectiv, după ce a văzut răspunsul coechipierului său sau al unuia dintre adversari.